درصد جوجه درآوری (هچ) به چه عواملی بستگی دارد؟

درصد جوجه درآوری (هچ) به چه عواملی بستگی دارد؟

مهندس بهرام قریشی 3497

یکی از مهمترین دغدغه خریداران دستگاه جوجه کشی بازدهی یا به اصطلاح راندمان و میزان جوجه درآوری آن دستگاه است. چرا که با تغییرات بازدهی یک دستگاه فرد می تواند سود یا زیان بکند. امروزه یکی از تبلیغات موثر در فروش ماشین های جوجه کشی میزان راندمان آن دستگاه ها می باشد. شرکت ها بر اساس همین عامل به تبلیغ برای دستگاه جوجه کشی خود می پردازند. شما زیاد شنیده اید که این دستگاه 100 درصد جوجه درآوری دارد و یا بالای 90 درصد جوجه درآوری دارد. ما در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلا امکان جوجه درآوری دائمی بالای 90 درصد وجود دارد؟ یا این که اصلا بازدهی دستگاه را می توان صرفا بر اساس ماشین جوجه کشی تعیین کرد یا نه؟

قبل از پاسخ به این پرسش ها باید دانست که راندمان دستگاه جوجه کشی یعنی این که شما با توجه به تعداد تخمی که داخل دستگاه قرار داده اید چند جوجه دریافت نموده اید. بازدهی یک دستگاه با توجه به تعریف فوق یک مقدار ثابت نخواهد بود که بگوئیم این دستگاه 90 درصد هچ می دهد. چرا؟؟ چون عوامل مختلفی در میزان جوجه درآوری تاثیر گذار هستند. در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم و توضیحات کامل درمورد هر یک از عوامل درج شده است.
مهم ترین عوامل تاثیر گذار در درصد جوجه درآوری

اول: گله مادری، فصل جوجه کشی و شرایط نگهداری، حمل و کیفیت تخم پرنده ای که خریداری کرده اید و داخل دستگاه قرار داده اید.

دوم: کیفیت دستگاهی که تهیه کرده اید.

سوم: مکان و فضایی که دستگاه را قرار داده اید.

چهارم: تجربه شخصی خودتان که چقدر در مورد جوجه درآوری و هچ کردن تجربه و اطلاعات دارید.
1- تاثیر گله مادری در میزان هچ

شاید کمتر کسی به این توجه داشته باشد که بازدهی جوجه کشی به یک مجموعه عوامل بلند که ابتدای آن گله مادری است بستگی دارد.

گله مادری جوجه کشی

منظور از گله مادری همان پرنده هایی هستند که با پرنده نر جفت خورده و تخم نطفه دار تولید می کنند. این یکی از شروط اصلی تولید جوجه است. اما تاثیر گله مادری در جوجه کشی به چه نحو است؟
تغذیه گله مادری

عامل مهمی که باعث بالا رفتن بازدهی در هچ جوجه ها می شود تغذیه خوب و مناسب گله مادری می باشد که به مدت طولانی تخمگذاری می کند. پرنده تخمگذار باید از تغذیه کافی از جمله انرژی، پروتئین و ویتامین ها و هیدروکربن ها و ریز مغذی ها و مواد معدنی و … برخوردار باشد. کمبود هر کدام از این موارد در راندمان جوجه درآوری تاثیر می گذارد. برای داشتن جیره مناسب غذایی یا باید تجربه کافی داشت و یا باید با دکتر تغذیه طیور و افراد با تجربه مشورت کرد. برای مثال 2 نمونه عینی از تاثیر جیره و تغذیه گله مادری در میزان جوجه درآوری را در زیر بیان می کنیم:
مثال اول تاثیر جیره غذایی گله مولد بر میزان هچ

جوجه درآوری پایین، یکی از مشکلات ما در مشاوره اغلب با افرادی است که مرغ هایشان از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند، می باشد. این افراد یا خود پرنده دارند و یا از کسانی تخم نطفه دار تهیه می کنند که تجربه و آگاهی لازم برای تغذیه تخم گذاری پرنده های مادری را ندارند. چون این پرنده ها از جیره غذایی مناسب بهره نبرده اند و فقط از غذای مانده، سبزیجات و یا گیاهان روئیده شده و … تغذیه کرده اند میزان نطفه داری تخم پرنده پایین آمده و تاثیر مستقیم بر جوجه درآوری داشته است.
مثال دوم تاثیر تغذیه گله مادری بر میزان راندمان جوجه کشی

این مثال درمورد افرادی است که به پرنده های خود جیره غذایی شرکتی و یا آنکه خودشان آماده کرده اند می دهند. چون آن جیره کمبود بعضی ویتامین ها را دارد ممکن است پرنده تخم نطفه دار داشته باشد اما به دلیل قوی نبودن نطفه داری تخم، جنین در میان راه رشدش متوقف می شود یا حتی اگر جوجه از تخم خارج شود ( هچ شود ) جوجه فلج و یا ضعیف است و بعد از مدتی تلف خواهد شد.

از ویتامین هایی که کمبود آن تاثیر مستقیم در جوجه درآوری دارد می توان به ویتامین A،k3، D3، E، B1 و … اشاره داشت.

تاثیر تغذیه گله مادری بر میزان هچ

نکته: زمانی که پرنده ها به مدت طولانی تخم گذاری می کنند و شما قصد جوجه کشی از این تخم ها را دارید باید به تغذیه آنها اهمیت زیادی بدهید چون پرنده هرچه این پرنده طولانی تر تخم کنند ضعیف تر شده و تخم ها قدرت هچ کمتری پیدا می کنند.
تاثیر نطفه داری تخم پرنده بر میزان بازدهی ماشین جوجه کشی

این مورد نیز از شروط اصلی جوجه درآوری خوب می باشد که ارتباط مستقیمی به عامل اول که تغذیه و دوم به نسبت تعداد پرنده نر و ماده که جفت می شوند دارد. به همین علت برای نطفه داری باید دو مورد را بررسی کنید تا نطفه داری خوبی داشته باشید.
نسبت تعداد پرنده نر و ماده برای داشتن نطفه داری بالای تخم پرنده

مثلا در مرغ با جثه معمولی برای 8 تا 10 مرغ نیاز به 1 عدد خروس و برای 3 یا 4 بلدرچین ماده 1 نر کافی است. نسبت نر به ماده در پرنده های گوناگون متفاوت است و این نسبت ها باید رعایت شود . به شکلی که اگر این نسبت ها رعایت نشود و یا تعداد نر گله زیاد باشد ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
تاثیر سن گله مولد بر میزان نطفه داری

برای مثال پرنده های خیلی جوان و یا خیلی پیر نطفه داری خوبی ندارند و باید به این امر توجه کرد.
شرایط محیط و مکان تخم گذاری پرنده برای داشتن راندمان خوب در جوجه کشی

گله مادری را اگر در قفس نگهداری می کنید باید حتما قفس استاندارد تهیه کنید که تلفات کمتری داشته باشید. اگر هم گله به صورت آزاد در سالن یا فضای باز هستند سعی کنید از بستر خشک استفاده کنید. مخصوصا محلی که پرنده در آن قسمت تخمگذاری می کند تا آلودگی به تخم سرایت نکند. زیرا آلودگی عموما باعث ایجاد عفونت در تخم می شود و به شدت در جوجه درآوری تاثیر دارد.
نمایندگی فروش و خدمات دستگاه جوجه کشی شرکت بلدرچین دماوند.قریشی 09118750702
مکان مناسب تخم گذاری

از علائم عفونت می توان به مایع سبز مایل به زرد در تخم اشاره کرد که جوجه داخل تخم هچ نمی شود و مایع در آن سبز مایل به زرد و یا زرد پر رنگ همراه با بوی تعفن است. همانطور که در تصاویر زیر قابل مشاهده می باشد:

عفونت تخم نطفه دار عفونت تخم نطفه دار

نکته : خیس و نم دار بودن جای تخم گذاری از عوامل سرایت عفونت به تخم می باشد.
فصل های سال و تاثیر بر گله مادری

از عوامل موثر بر گله مادری فصول سال می باشد. زیرا پرنده هایی که در فضای باز نگهداری می شوند تخم گذاری آن ها با توجه به عوامل محیطی در فصل های مختلف متغیر می باشد. دما، نور و تا حدودی رطوبت تاثیر زیادی در تعداد تخم و کیفیت نطفه داری و رسیدن مواد غذایی لازم به پرنده را دارد. بطوریکه پرنده در بهار بهترین نتیجه و وضعیت را دارد و در تابستان ضعیف ترین حالت را دارد.
محل و زمان نگه داری تخم چه تاثیری در میزان هچ دارد؟

بهترین زمان قرار دادن تخم در دستگاه 3 تا هفت روز پس از تخم گذاری می باشد.

نکته قابل توجه آنکه شما نباید تخمی که در روز اول، پرنده تخم گذاری می کند را داخل دستگاه قرار دهید. این کار هچ شما را پایین می آورد.

در شرایط غیر صنعتی تخم پرنده ها به این دلیل که دما و رطوبت و چرخش ندارند نباید بیش از هفت روز بماند.

تخم های نطفه دار را در جایی قرار دهید که دمایی در حدود 17 تا 24 درجه داشته باشد. تخم ها را در 24 ساعت حداقل یکبار چرخش دهید که این عمل می تواند در راندمان جوجه کشی تاثیر بگذارد.

نکته: تخم هایی که از شهری به شهر دیگر منتقل می شوند چنانچه دچار تکان شدید شوند ممکن است در تخم باعث پارگی بند شالاژ شود و یا در حالت بدتر زرده و سفیده با هم قاطی شده و دیگر تخم مناسب جوجه کشی نخواهد بود.

نکته : در بعضی تخم ها مثل بوقلمون و پرندگان زینتی تکان خوردن تاثیر فراوانی در هچ دارد.
2- تاثیر دستگاه جوجه کشی بر درصد جوجه درآوری

از عوامل موثر در جوجه کشی، کیفیت ماشین جوجه کشی است که استفاده می کنید.

دستگاه جوجه کشی 5 عمل اصلی انجام می دهد که موجب در آمدن ( هچ ) جوجه خواهد شد. هر چه دستگاه دقیق تر و حرفه ای تر این کار ها را انجام دهد شما جوجه کشی با راندمان بهتری خواهد داشت.

این 4 عمل اصلی عبارتند از: 1- تنظیم دما، 2- تنظیم رطوبت، 3- گردش هوا، 4- تهویه و 5- چرخش تخم ها

همه دستگاه های موجود در دنیا همین 5 عمل را که نیاز جوجه کشی است انجام می دهند. هیچ کار خارق العاده دیگری هم انجام نمی دهند. ولی تفاوت اصلی دستگاه ها در کیفیت قطعات، طراحی مهندسی و علمی دستگاه، خدمات پس از فروش و مشاوره ای است که برای جوجه کشی به شما ارائه می دهند. هر چه این موارد حرفه ای تر باشند شما با خیال راحت تر و اطمینان بیشتری به جوجه کشی می پردازید.

تاثیر دستگاه جوجه کشی با کیفیت بر میزان جوجه درآوری
تولید و تنظیم دمای ماشین جوجه کشی

اولین و مهمترین کار دستگاه جوجه کشی تولید حرارت و تنظیم آن در محدوده دلخواه کاربر می باشد. حرارت تاثیر مستقیمی بر جوجه درآوری شما دارد و به هم ریختگی دما و عدم کنترل مناسب آن توسط دستگاه می تواند بهره وری شما را پایین بیاورد. امروزه تولید گرما با المنت صورت می گیرد که خود المنت از سیستم کنترل فرمان می گیرد. برای تنظیم حرارت، دستگاه نیاز به یک سنسور دقیق دارد که دما را سنجش کند و به کنترلر فرمان دهد که المنت خاموش و یا روشن باشد. برای عملکرد سیستم کنترل می توانید به توضیحات سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند رجوع کنید.

نکته: لازم به ذکر است که دمای بالا برای جوجه کشی بسیار خطرناک تر از دمای پایین می باشد. به نحوی که اگر تخم پرندگان در دمای بالای 41 تا 42 درجه سانتیگراد در مدت نیم ساعت قرار گیرند، همگی آن تخم ها از بین می روند. ولی اگر تخم پرندگان در دمای 32 تا 33 درجه سانتیگراد قرار گرفته باشند جنین داخل تخم ها برای چندین ساعت می توانند زنده بمانند.

البته امروزه شرکت ها برای حل این مشکل سیستم هشدار دهنده روی کنترلر دستگاه خود قرار می دهند. یعنی وقتی دما از حد مجازی که کاربر تعریف کرده است بالاتر برود سیستم کنترل آلارم می دهد و کاربر می تواند سریعا مشکل بوجود آمده را حل نماید تا تخم های نطفه دار از بین نروند.

شرکت بلدرچین دماوند علاوه بر سیستم هشدار وسیله ای به نام جی اس ام جوجه کشی (GSM) را طراحی کرده است. که کاربر می تواند از هر مکانی که هست وضعیت دستگاه خود را کنترل نماید و در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام دهد. این وسیله انحصاری شرکت دماوند می باشد.
تولید و تنظیم رطوبت توسط دستگاه جوجه کشی و تاثیر آن بر راندمان جوجه کشی

دومین عامل مهم در ماشین جوجه کشی که بر جوجه درآوری تاثیر دارد تولید و تنظیم رطوبت است. این کار از طریق ظرف آب، بخور سرد التراسونیک، بخور گرم، مه پاش و یا سیستم تبخیری انجام می گیرد. همه روش های ذکر شده تولید بخار می باشند ولی به نظر می رسد سیستم های تبخیری تاثیر بهتری بر جوجه درآوری دارند. برای فهم کارکرد آن میتوانید به صفحه رطوبت ساز دیسکی شرکت بلدرچین دماوند مراجعه نمائید.

نکته: وجود رطوبت برای جوجه کشی ضروری است. اما تاثیر آن بر بهره وری همچون دما نمی باشد. یعنی بالا و پایین رفتن رطوبت در چند ساعت آسیبی به تخم های درون دستگاه نمی زند. هر چند رطوبت خیلی کم در طول دوره جوجه کشی می تواند باعث خشک شدن آب اطراف جوجه و در نهایت خشک و چسبیدن جوجه به پوسته می شود. رطوبت خیلی زیاد هم در طول دوره سبب خفگی جوجه به علت آب زیاد می شود. البته همانطور که ذکر شد این امر در طولانی مدت به وجود می آید نه در طول یک یا دو روز. پس طبیعتا منظم بودن رطوبت در زمان ستر و هچر در راندمان جوجه کشی تاثیر گذار است. 2 تصویر زیر نمونه ای از جوجه های مرده بر اثر رطوبت پایین می باشد:

خشک شدن تخم بر اثر رطوبت پایین چسبیدن جوجه به پوسته تخم به دلیل رطوبت کم
گردش هوا ماشین جوجه کشی عاملی موثر در میزان جوجه درآوری

از عوامل موثر در جوجه کشی داشتن گردش هوای یکسان در دستگاه می باشد. به نحوی که دما و رطوبت و اکسیژن بتواند به نحو یکنواختی به تخم های درون دستگاه برسد و موجب بالا رفتن بهره وری شود. مسلما استفاده از فن های مناسب گردش هوا که مخصوص سیرکولاسیون می باشند در جوجه کشی تاثیر بسزائی دارد.

فن سیرکولاسیون دستگاه جوجه کشی
تهویه در دستگاه جوجه کشی

تهویه به موقع تاثیر بالایی در ورود اکسیژن تازه به دستگاه دارد. اکسیژن تازه نیز می تواند موجب رشد جوجه ها و در نهایت بازدهی بالاتر جوجه کشی شود. عمل تهویه در دستگاه ها از طریق فن تهویه انجام می گیرد. البته اکثرا فن تهویه را با دما تنظیم کرده اند که در صورت بالا رفتن دما تهویه دستگاه شروع می شود. بعضی از شرکت ها هم برای رطوبت تهویه گذاشته اند که البته همانطور که بیان شد رطوبت چون نسبی است نیازی به تهویه ندارد. شرکت دماوند علاوه بر تهویه دما، تهویه ویژه ساعتی بر روی دستگاه های خود تعبیه نموده است که هر ساعت زمان خاصی به تهویه می پردازد. در اینصورت هوای تازه هر ساعت وارد دستگاه می شود و این تاثیر زیادی بر میزان هچ دارد.

نکته: لازم به ذکر است همانطور که بیان شد کار اصلی دستگاه همین موارد است که بیان شد. ولی متاسفانه شرکت های ایرانی به جای بهبود عملکرد اصلی دستگاه به سمت فانتزی سازی دستگاه خود از قبیل انتخاب پرنده و یا سخنگو بودن رفته اند که شاید برای عده ایی کاربرد داشته باشد ولی حرفه ایی ها از این ویژگی ها استفاده نمی کنند. از کیفیت لوازم اصلی دستگاه خود یعنی المنت، فن و… غافل مانده اند.

نکته مهم بعدی: همراهی شرکت های جوجه کشی در طول جوجه کشی است که با مشاوره حرفه ایی خود بتوانند شما را در جوجه درآوری بهتر همراهی کنند که این مورد نیز در اکثر شرکت های ایرانی انجام نمی پذیرد.

شرکت دماوند بخش مشاوره حرفه ایی برای راه اندازی مزرعه و پرورش ایجاد کرده است که افراد تازه کار را راحت تر و با خیال آسوده به جوجه کشی بپردازند.
چرخش تخم در دستگاه جوجه کشی

یکی دیگر از کارکردهای دستگاه جوجه کشی که تاثیر فراوانی بر جوجه درآوری دارد چرخش است. چرخش در ماشین های جوجه کشی امروزی توسط موتور و به صورت اتوماتیک می باشد. در طبیعت خود پرنده چند نوبت در شبانه روز تخم را می چرخاند ولی در دستگاه این کار به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. البته این قابلیت برای شما وجود دارد که زمان حرکت را خودتان تنظیم نمایید.
3- تاثیر فضا و مکان ماشین جوجه کشی بر مقدار جوجه درآوری

متاسفانه بعضی از افراد، دستگاه جوجه کشی خود را در هر مکانی قرار داده و توقع دارند که بهترین نتیجه را داشته باشند. مسلما ماشین جوجه کشی با دما و رطوبت بیرونی در ارتباط است. از آنجا که باید همیشه هوای تازه وارد دستگاه شود چنانچه هوای بیرون دستگاه خیلی گرم و یا سرد باشد دستگاه در تنظیم دما و رطوبت دچار مشکل می شود. مثلا چنانچه هوای بیرون دستگاه بالای 30 درجه سانتیگراد باشد دمای دستگاه بدون آنکه المنت کار کند بالا می رود و بعد تهویه دستگاه روشن می شود و این کار باعث خروج رطوبت و هوای داخل دستگاه شده و در نهایت در طولانی مدت دستگاه دچار مشکل خواهد شد و در جوجه درآوری تاثیر مستقیم دارد.

مکان نامناسب دستگاه جوجه کشی

عکس آن هم رخ می دهد یعنی چنانچه در زمستان ها دما کمتر از 22 درجه سانتیگراد باشد علاوه بر این که المنت خیلی بیشتر باید کار کند و استهلاک دستگاه بالا می رود، تخم های موجود در طبقات ابتدایی دستگاه به علت ورود هوای سرد کمتر هچ می دهند. چون اختلاف فشار داخل و بیرون دستگاه زیاد می شود در کل در بهره وری و راندمان جوجه کشی تاثیر می گذارد.

بهترین مکان برای دستگاه جوجه کشی جایی است که خود فرد احساس راحتی دارد، دما بین 24 تا 28 درجه سانتیگراد است.
2 نکته مهم درمورد فضا و مکان دستگاه جوجه کشی

نکته1: گذاشتن دستگاه در حیاط، پارکینگ، راه پله، انبار خالی بزرگ و… مانند تصویر زیر اصلا ایده خوبی نمی باشد. دستگاه باید در مکانی به دور از نور مستقیم آفتاب و با دما و رطوبت مناسب باشد.

ملشین جوجه کشی در حیاط

نکته2: متاسفانه بعضی از شرکت ها برای خلاص شدن از تلفن مشتری سیستم کنترل دستگاه را طوری طراحی می کنند که تغییرات دما و رطوبت را نمایش ندهد. مثلا بعضی از دستگاه ها را هنگام زمستان در حیاط هم بگذارید دما در محدوده خاصی است و مشتری هم فکر می کند این دستگاه عالی است. متاسفانه باید گفت اصلا اینطور نیست بلکه دستگاه طوری طراحی شده است که دما هر چقدر هم بالا یا پایین برود در محدوده خاصی نمایش داده شود. این باعث می شود کاربر در جوجه کشی دچار مشکل شود.
4- اهمیت تجربه کاربر دستگاه جوجه کشی در بازدهی دستگاه

واضح است که کاربر هر چه بیشتر تجربه جوجه کشی داشته باشد، در کار با دستگاه و پرورش جوجه و خلاصه جوجه درآوری، بهتر خواهد بود. خیلی از افراد تازه کار و یا حتی با تجربه به علت نا آشنایی با جوجه کشی و ماشین جوجه کشی و انجام بعضی کارهای اشتباه جوجه درآوری خوبی ندارند. برای مثال باز کردن زیاد درب دستگاه در طول جوجه کشی و به خصوص بعد از بیرون آمدن اولین جوجه به شدت در جوجه درآوری شما تاثیر دارد. بعد از خروج اولین جوجه باید تا 10 ساعت منتظر خروج جوجه ها و خشک شدن بخش اول آن ها شوید. سپس با گرم کردن محیط، جوجه ها را خارج کنید. زیرا در صورت باز کردن مکرر درب باعث خروج رطوبت و پایین آمدن دما دستگاه و مرگ بقیه جوجه ها می شوید. این قبیل کارها در جوجه درآوری تاثیر بسزایی دارد.
آموزش محاسبه میزان جوجه درآوری

قابل ذکر است خیلی از افراد در شمارش درصد جوجه درآوری دچار مشکل هستند و اشتباه می کنند. ما دو نوع محاسبه داریم:
محاسبه نطفه داری گله:

در محاسبه اول می خواهیم بدانیم تخمی که از گله خودمان یا دیگری در دستگاه گذاشته ایم چند درصد نطفه دارد. مثلا فرد 126 عدد تخم مرغ داخل دستگاه گذاشته و 40 عدد جوجه درآمده است، در این حالت باید ببینیم چند تخم بدون نطفه است. اگر از کل 126 عدد تخم مثلا 35 عدد بدون نطفه باشد پس:

91=126-35

یعنی گله شما 72 درصد نطفه داری داشته و 91 تخم نطفه دار داشته است.

اما درصد هچ دستگاه چطور است؟
محاسبه هچ دستگاه:

در این محاسبه می خواهیم بدانیم مقدار هچ دستگاه چقدر است مثلا فرد 126 عدد تخم مرغ داخل دستگاه گذاشته و 40 عدد جوجه درآمده است و 35 عدد هم بدون نطفه بوده است در اینجا:

91=126-35

51=91-40

در این محاسبه 35 تخم بی نطفه از 126 عدد کم می شود و 91 عدد تخم می توانسته هچ شود. از 91 عدد تخم نطفه دار فقط 40 عدد تخم هچ شده یعنی مقدار هچ 44 درصد بوده است و 51 عدد تخم تبدیل به جوجه نشده است. اما کل بحث اینجاست که 51 عدد تخم در نیامده بخاطر دستگاه است و یا عوامل دیگر؟ این همان بحثی است که در مقاله دنبال نمودیم و گفتیم یکی از عوامل در نیامدن مثلا این 51 عدد تخم دستگاه است. عواملی مثل گله مادری و تغذیه و تمامی چیزهایی که در مقاله گفته شد بر در نیامدن تخم ها تاثیر داشته اند. که باید توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد که در صورت یافتن مشکل در هر بخش آن مشکل رفع شده و بهره وری بالا رود.

پس نحوه محاسبه میزان بازدهی دستگاه بسیار مهم می باشد. البته اینجا باید گفت شرکت هایی که دائما و در همه فصول وعده هچ بالای 90 درصد می دهند صرفا دروغی جهت فروش دستگاه بیان می دارند. زیرا دستگاه همانطور که بیان شد یکی از عوامل است و عوامل بسیار دیگری در جوجه کشی تاثیر گذار است.
17 نکته مهم برای بالا بردن بهره وری جوجه کشی

1- خودتان گله مادری داشته باشید و مکان نگهداری و تغذیه مناسب داشته باشند.

2- سن گله مادری نباید خیلی جوان یا پیر باشد.

3- تعداد نر و ماده گله مادری باید تناسب داشته باشد.

4- مواظب انتقال عفونت به گله مادری و تخم های نطفه دار باشید.

5- مدت زمان نگه داری تخم نطفه دار بین 3 تا 7 روز می باشد.

6- تخم نطفه دار را با آب نشورید و با سمباده کثیفی های آن را پاک نکنید. اگر لازم بود با دستمال خشک تخم ها را تمیز کنید.

۷- مواظب باشید تخم ها در حمل و نقل تکان شدید نخورند زیرا در بعضی پرنده ها مثل بوقلمون و پرندگان زینتی تاثیر فراوانی بر جوجه درآوری دارد.

8- در صورت لزوم، تخم ها و دستگاه را با فرمالین و یا سانوسیل ضدعفونی کنید.

9- دما و رطوبت مناسب را برای دستگاه در نظر بگیرید.

10- دستگاه جوجه کشی را در محل مناسب بگذارید. داخل حیاط، پارکینگ و یا مکان نامناسب و جلوی آفتاب قرار ندهید.

11- تهویه مکان دستگاه مناسب باشد.

12- برق مکان دستگاه باید یکنواخت باشد اگر یکنواخت نیست از ترانس استفاده کنید.

13- اگر تخم نطفه دار ندارید از افراد مطمئن تهیه نمایید.

14- نحوه نگهداری تخم نطفه دار و نحوه حمل آن بسیار مهم است. تخم نطفه دار در دمای 17 تا 24 درجه سانتیگراد و با گردش روزی یکبار مناسب است.

15- درب دستگاه را در طول جوجه کشی زیاد باز و بسته ننمائید.

16- در صورت تازه کار بودن از شرکت ها و افراد مطمئن مشاوره بگیرید.

17- اجازه ندهید افراد با تنظیمات دستگاه شما بازی کنند.

در پایان برای غنای این مقاله تقاضا مندیم در صورت داشتن هرگونه انتقاد و پیشنهاد و یا داشتن هرگونه تجربه مفید ما در تماس باشید و با درج نظرات و تجربه خود دیگران را یاری رسانید.